حدیث نفس

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

حدیث نفس

حدیث نفس من چون کیمیا ی نگاه اخلاقی بی مداهنه... گوهری ست قیمتی که وجدان ناخودآگاه آدمی رابه نقد می کشاند و وزن مقابله با خویشتن را بالا می برد تا جایی که برای عرضه بالا بلندی و خود خواهی نا بخردانه امکانی در ذهن و ضمیر آدمی باقی نمی نماند و خلوت درون را به آرمان شهر سقراط حکیم تبدیل می کند.... در عین حال که ریشه ای عمیق در این کهن دیار دارد ...ماهشهر علی بهار

بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چه لذت بی حاصلی ست بی تو!

  شکوفه یاس ...میر نوروزی

بوی خوش آویشن کوهی

خاک مقرب درباد

این همه زندگی

که پنهانی با نسیم عشق ورزی کردند

وجنوبم !

جنوب ملال آور آهن ونفت

 جغرافیای شکننده ای بود

که خاموش می شد مثل بره سربراه عیسی

 

تالابها و سرودخوانی موزون غوکها

مزارع و دلسپاری شهلای مرغابی ها

صحرا وتن آسانی مجنون جوانه ها

آسمان وآشفته گی بی شمار ستاره ها

حکایتی بود این دوستت دارم

 دیوانه وار چون دل مجنونم

بگذار بگویم یادی ازشرم چشمانت

 تنها جانپناهم بود

پاییز1380ماهشهر علی ربیعی (علی بهار)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۴:۲۵
علی ربیعی(ع-بهار)

پیچ ناتمام جاده

خمیازه دره

التهاب کوه

رنجش آفتاب

هنگامیکه زیر سایه ابری گم می شود

دویدیم و دویدیم

به ناکجا رسیدیم

غمنامه انسان

در شرح مه آلود هستی

وافق که همه چشم انداز دور هیچ است

مانند آسمان آبی نامفهوم

ومسافران بیشمارش

در این وادی حیرانی

شیراز شهریور94علی ربیعی(ع- بهار)

......رفتا ر مسئو لانه                                                                                                    

در منازعات اجتماعی آنچه  نبرد دو گروه افراطی برای جامعه به ارمغان می آورند نزول انرژی رشد و توسعه است هرچند  این فرایند تاریخی یعنی افراط گرایی به عنوان یک قاعده و قانون تحول اجتماعی به طور مستمر رخ داده و بازهم رخ خواهد داد که این نیز ریشه در خوی غریزی آدمی دارد اما از این که بگذریم  تجربه نشان می دهد که همیشه هر خشونتی در یک جبهه و در یک طرف با خشونتی در طرف مقابل پاسخ داده می شود. چراکه هر شیوه ی کارزار لاجرم شیوه ای مشابه برای تقابل می طلبد. این بدان معنی خواهد بود که در این کارزار همیشه جریان های حد وسط با رفتارهای عقلانی و مسالمت جو و پیرو گفتگو ، دیالوگ و اقناع به حاشیه ی کارزار رانده می شوند و نه فقط ابتکار عمل را از دست می دهند بلکه عرصه ی کارزار را به ناگزیر و از سر درماندگی به خشونت طلبانی که ویرانگری همه چیز از ساختارهای فیزیکی گرفته تا اخلاقی جامعه از مشخصه های اصلی آنان است واگذار می کنند. توگویی افراطیون هر دو خاستگاه برای صعود  به بالای قدرت در جامعه، برنامه ای از پیش تعیین شده برای چنین سوگیریِ تقابل، تدارک دیده اند. بنابراین مسئولیت پذیری هر شخص حقیقی یا حقوقی در جامعه حکم می کند که در این تقابل، رویکردی اختیار کند که عقل و منطق و گفتگو جای خشونتِ گفتار و کردار را بگیرد . از نتایج ناگزیر همین فرایند است که اهمیت رفتار مسئولانه برای هر کسی در جامعه ی شکننده ای چون جامعه ی ما، هم پی آمدهای اخلاقی و هم اجتماعی خواهد داشت که امید این پیامد ختم به خیرگردد.....                                                                      

ماهشهر مهر ماه 1394 علی ربیعی(ع-بهار)


 








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۴ ، ۱۴:۳۵
علی ربیعی(ع-بهار)