حدیث نفس

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

حدیث نفس

حدیث نفس من چون کیمیا ی نگاه اخلاقی بی مداهنه... گوهری ست قیمتی که وجدان ناخودآگاه آدمی رابه نقد می کشاند و وزن مقابله با خویشتن را بالا می برد تا جایی که برای عرضه بالا بلندی و خود خواهی نا بخردانه امکانی در ذهن و ضمیر آدمی باقی نمی نماند و خلوت درون را به آرمان شهر سقراط حکیم تبدیل می کند.... در عین حال که ریشه ای عمیق در این کهن دیار دارد ...ماهشهر علی بهار

بایگانی

کتاب شکستن طلسم وجشت

شنبه, ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳ ب.ظ

کتاب شکستن طلسم وجشت
این چند روزه که تهران هستم دارم کتابی از آریل دورفمن با عنوان شکست طلسم وحشت در خصوص محاکمه شگفت انگیز و پایان ناپذیر یکی از مستبدین و زخم زنندگان به غرور ملت شیلی آگوستو پینوشه را می خوانم که برای نسل من حاوی همه پیام های تلخی ست که دیکتاتورها در هر لباس و به هر زبان در جای جای کره خاکی بر زبان جاری کردند .

آنها سرودشان یاس و سرکوب بود و ملت ایستادگی و مرگ.
زمانیکه کتاب را می خوانید متوجه عمق فاجعه استبدادی می شوید  که یک حاکم برپا می دارد و غرور انسانی ملتی را لکه دار می کند.

 براستی ژنرال آگوستو پینوشه اوگارته که آن همه فاجعه در قرن بیستم در کشور شیلی بوجود آورد چه کسی ست ؟
بطور خلاصه پینوشه از نظامیان نیروی دریایی بود که در یازده سپتامبر ۱۹۷۳ کودتایی بر علیه دولت قانونی و منتخب کشور شیلی سالوادور آلنده انجام داد که منجر به سرنگونی و قتل آلنده و تعدادی از اعضای دولت و خیلی از نویسندگان و روشنفکران کشور  گردید و خاکستر یاس و فراموشی را بر سر ملت خویش پاشید و در مدت هفده سال قدرت بلامنازعه علاوه بر پاک سازی های گسترده و سیاست های سرکوبگرانه ، اما اقتصاد بازار آزاد را در کشور شیلی عملیاتی کرد .

کاری که بر خلاف دولت سوسیالیست آلنده بود که با یک انتخابات مردمسالارانه بر روی کار آمده بود .

کتابی که دورفمن نوشته بطور خلاصه در جستجوی راهی ست که منجر به محاکمه ژنرال پینوشه منجر می گردد و عنوان کتاب یعنی شکستن طلسم وحشت عنوان با مسمایی ست که اشاره به همه پیچیدگی ها در دنبال کردن پینوشه و محاکمه وی دارد هرچند کسی جرئت فکر کردن به محاکمه ژنرال نداشت .

یکی از جنایت های علنی پینوشه تبدیل کردن ورزشگاه ملی پایتخت به یک زندان بود  و حالا اما  نسلی پای در میدان‌ گذاشته بود که  قصدش  مرگ استبداد و ستم استبدادی دیرپا در شیلی بود و البته این قصه سر دراز دارد و در این وجیزه اندک نمی گنجد اما همینکه علیرغم مصونیت سیاسی که برای خودش درست کرده بود سرانجام در سال ۱۹۹۶ دادگاهی در اسپانیا به علت مرگ و ناپدید شدن تعدادی از شهروندان اسپانیا در زمان پینوشه تقاضای استرداد و محاکمه وی را از پلیس لندن درخواست می کنند زیرا در آن مقطع زمانی پینوشه برای درمان بیماری به لندن رفته بود و این سرآغازی می شود برای شکستن طلسم وحشت .

کتاب به شکل مستند گونه ای سیر محاکمه پینوشه را از لندن تا اسپانیا شرح می دهد و بعلاوه  نتیجه مهم دیگر اینکه هیچ دیکتاتوری در هیچ نقطه ای از این عالم سرخوش بر بالین دائمی خاک نخواهد نهاد .
باری از شکست طلسم وحشت تا برف زیبا و غم انگیر امروز تهران به تاریخ یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ راهی نیست و قصه هیچ استبدادی با سرکوب ملتی به آرامش و تن آسایی نمی رسد از پشت پنجره مشرف به خیابان زیر درخت چنار نزاع  گربه و کلاغ را جدی نمی گیرم و سعی می کنم اندکی پفک برای کلاغ و مقداری غذای مخصوص گربه را ببرم و زیر درخت چنار بگذارم تا شریک بی منت تنهایی من گردند  .  
نویسنده در پایان کتاب اشاره می کند  دهه ها شرمسار بودم که شوربختانه مردم شیلی شخصی جنایتکار همچون اگوستو پینوشه را به بشریت تقدیم کرده است .
وچه کسی فکرش را می کرد که  همین کلمه یعنی نام پینوشه  در آخر میراث ما بر این کره خاکی باشد.
دورفمن در آخر می نویسد و حالا بعد از سالها که دیکتاتور سر بر بالین خاک نهاده بی التیام رنج های شهروندان شیلی ، اما دوست دارم به هر کودکی که در این سرزمین به دنیا می‌آید مشتاقانه بگویم  که هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی هرگز نباید آرزو کنند که  یک دیکتاتور چون اگوستینوپینوشه دوآرته باشند که یادش و اعمالش و روزگارش لرزه بر اندام انسانیت می اندازد.....
از دفتر یادداشتها تهران ع-بهار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۲۲
علی ربیعی(ع-بهار)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی