حدیث نفس

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

مثل فراموشی غروب یک مرغ دریایی در انحنای قلب بریده ابرها فرو میروم

حدیث نفس

حدیث نفس من چون کیمیا ی نگاه اخلاقی بی مداهنه... گوهری ست قیمتی که وجدان ناخودآگاه آدمی رابه نقد می کشاند و وزن مقابله با خویشتن را بالا می برد تا جایی که برای عرضه بالا بلندی و خود خواهی نا بخردانه امکانی در ذهن و ضمیر آدمی باقی نمی نماند و خلوت درون را به آرمان شهر سقراط حکیم تبدیل می کند.... در عین حال که ریشه ای عمیق در این کهن دیار دارد ...ماهشهر علی بهار

بایگانی

شهاب سوخته

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۷ ب.ظ

 

سروده شهاب سوخته
کتاب را زمین گذاشتم
گفتم من که سرنوشت همه قهرمانان را از حفظم
چه اصراری تا آخر بخوانم
بگذار  زیستن را یجا تمامش کنم
براستی که حوصله ام سر رفته
مثل سیلابی که همه چیز را با خود برد
یا شعاع شهابی در آسمان  که تا انتها سوخت
گریزی نیست
من با کمال افتخار تسلیمم
نه مریدی دارم و نه مرادی
نه قلب بزرگی نه سینه رادی
راستی فرزندم هنوز هم
این بوی پیراهن توست
که چشمان پدر را روشن می کند
ماهشهر ع-ر

 

فهم آزادی
اطرافم کتاب‌های بسیاری است از شعر و رمان تا آثار فلسفی ، گویی عجله دارم نرسم که همه را بخوانم. هر آن از این شاخه به آن شاخه می پرم مثلا در حال حاضر که رمان قمار باز از داستایوفسکی را می خوانم چند تایی کتاب شعر هم در کنارش هستند و از آن طرف کتابی را تورق می کنم که در همان ابتدا یک فیلسوف معروف سیاسی بنام برایان مگی این پرسش را مطرح می کند که آزادی چیست آیا منظور فقط معنای لغوی آن است یا نه پرسشی بسیار فراتر از معنای لغوی ست و منظور درک عمیق تری از فهم آزادی در عمل  ست .
و تاثیر آن به عنوان یک قید بر اندیشه و زندگی روزمره ما است و بود و نبود آزادی چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی تک تک ما دارد و راه رسیدن به یک آزادی مطلوب کجاست و وظیفه روشنفکر به عنوان انسانی دور اندیش و مطالبه گر در قبال رسیدن به آزادی چیست؟
و در آخر او می کوشد ذهن خود را در باره موضوعی درگیر کند که پیامدهای عملی مهمی برای تک تک ما دارد و بازتاب آن یعنی وجود آزادی نیاز حقیقی  جامعه پرسش گر است که هسته های قدرت را به چالش می کشد بی آنکه واهمه ای از عواقب آن داشته باشد.
ماهشهر ع-ر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۳
علی ربیعی(ع-بهار)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی